Spotify en Apple Music zijn veruit de grootste spelers op de markt voor streamingmuziek. In de strijd tussen de twee bedrijven heeft Apple een serieus probleem: gebruikers haken sneller af.
Het is inmiddels een jaar geleden dat Apple het omgekatte Beats Music onder de eigen naam lanceerde. En dat was een succes: binnen jaar heeft Apple Music meer dan 15 miljoen betalende gebruikers.
Zie de onderstaande grafiek en wees onder de indruk. Apple kreeg in twaalf maanden voor elkaar wat Spotify in zes jaar lukte.
Daar zijn natuurlijk wat kanttekeningen bij te plaatsen. Spotify heeft het pad geëffend voor de concurrentie. Mensen zijn inmiddels vertrouwd met het streamen van muziek en daar profiteert Apple van. Ook is Apple Music standaard geïnstalleerd op naar schatting ruim 250 miljoen iOS-apparaten, waardoor veel mensen in aanraking komen met de muziekdienst.
Meer opzeggingen
Nu is het tijd voor Apple Music om door te groeien en daarin heeft het bedrijf wat hindernissen te overwinnen. De voornaamste is dat gebruikers sneller afhaken dan bij Spotify, zeggen analisten van Cowen. Bij Apple Music zegt 6,4 procent van de betalende luisteraars maandelijks hun abonnement op, drie keer zoveel als bij Spotify (2,2 procent).
De Zweedse streamingdienst slaagt er beter in om leden te behouden, waarschijnlijk doordat Spotify een gratis variant met advertenties aanbiedt. Apple Music heeft alleen een gratis proefperiode van drie maanden.
Overname Tidal
Dat is misschien de reden dat Apple kijkt naar een overname van Tidal, de streamingmuziekdienst van rapper Jay Z. Tidal is met 3 miljoen betalende leden een kleine speler, maar heeft exclusieve contracten met grote artiesten als Kanye West, Alicia Keys, Calvin Harris, Coldplay, Daft Punk, Madonna, Rihanna en Usher.
Via Tidal kan Apple Music exclusieve deals met bekende artiesten binnenslepen, en zo kan de streamingdienst zich ten opzichte van Spotify onderscheiden. Wellicht een manier om gebruikers beter aan zich te binden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl